Nordkapp - tirsdag den 18.07.2006

Fra Å på Lofoten til Sortland

I dag: 206 km. Total: 3247 km. Nej heller ikke i dag startede vejret fra sin gode side. Vi blev vækket af regnens trommen, blæstens rusken og mågernes skrigen. Godt at jeg sov med ørepropper. Ellers ville jeg nok vågne tidligere end 7.30, som i dag. Vi havde talt om at gå en tur her ved sydspidsen men det var kun Marie, der trodsede regnen og gik en lille tur. Lasse og Vibe sov endnu.

Selv om det regnede, var der også udsigt til lidt sol, så turen tilbage over øerne kunne blive ganske spændende. Kl. 9 forlod vi sydspidsen og begav os mod Svolvær, hvor vi ville se et akvarium. Turen blev atter smuk. Lofoten er altså en oplevelse. Skiftende vejr, spændende landskaber og lidt flere huse end vi havde set på fastlandet. Befolkningstætheden er åbenbart større her, måske på grund af golfstrømmen. Vi befinder os på højde med midt Grønland og Alaska, så vi kunne sagtens forvente køligere vejr. Selv om klokken havde passeret middag, valgte vi at besøge akvariet først. Pris 80 kr. pr. Voksen. Børn 40 kr.

Akvariet viste en masse interessante fisk, som vi ikke ser på vores breddegrader. Det var bl.a. en del krebsdyr, havtasker og sæler. Der var selvfølgelig også souvenirbutik og kafeteria. I en lille biograf kunne vi se en 20 minutters film om Loftfoten. Den beskrev meget godt nogle af de indtryk, som vi havde fået det sidste lille døgn. Vi nåede lige retur til autocamperen, før det satte ind med en ordentlig regnbyge.

Frokosten bestod af knækbrød, burgerboller, sild, pølse og roastbeef. Så var der ellers dømt afgang. Nu var der under 1000 km. til Nordkapp. Vi havde opgivet at få rigtig flot vejr på denne tur. Det regnede stort set uophørligt indtil vi holdt ved færgen ved Fiskebøl. Vi var faktisk noget usikre på, om der var en fast forbindelse til hovedlandet. Det indikerede vores kort nemlig. Billetsælgeren fortalte, at tunnellen ikke var færdig endnu. Han tog ikke imod kreditkort og tømte dermed vores beholdning for norske penge. Faktisk regnede han lidt forkert og tog kun betaling for 2 voksne og ikke 3. Vi kom ombord på en stor færge, der snildt havde plads til alle biler. Færgerne var noget af det, jeg havde frygtet lidt. Skulle vi komme til at holde i kø - og hvor længe. Bortset fra forsinkelsen i går på grund af vejret, har alle færger fungeret upåklageligt. Ankommet til Melbu, fortsatte vi på E10 og nu havde vi direkte kurs mod Nordkapp - ja så direkte, som man nu kan køre... Efter ca. 45 minutters kørsel nåede vi byen Sortland. Vi stoppede egentlig kun for at få hævet penge og checke turistinformationen, men en pludselig indskydelse om at stoppe tidligt og få vasket tøj blev fulgt. GPS'en sendte os op på den lokale campingplads, hvor prisen var 200 kr. for en autocamper. Priserne svinger godt nok meget på de campingpldser.

Vi var egentlig også nået frem til, at vi kun behøvede at benytte campingpladserne hver anden dag. Vi fandt en plads og samlet vasketøj sammen. I aften skulle vi også grille, selv om det var lidt koldt - ca. 10 grader, og det småregnede. Gode hakkebøffer og en pølse blev skyllet ned med et glas rødvin eller to. Da maden var lavet, satte vi grillen ind under bordet. Det gav en god varme. Mætte og trætte gik vi til køjs efter vi havde brugt 100 kr. På at vaske og tørre tøj.